Det slog mig, da jeg ryddede op efter aftensmaden, og helt automatisk sorterede affaldet. Grøntsagsresterne i én skraldespand, metaldåserne i en anden…

Nøj, hvor var det besværligt, da vi fik indført affaldssortering herude på landet, efter vi altid havde smidt alting i en samlet skraldespand. Jeg måtte gang på gang fiske ting op af skraldespanden, fordi jeg glemte alt om det nye system og kørte på rutinen.

Nu er det efterhånden et halvt år siden. Jeg tænker ikke længere bevidst over det, det er blevet nemt.

På samme måde er det at lære den metakognitive metode til at lære at genvinde kontrollen over tankeprocesser. Kunsten at lade stress- og bekymringstanker være, kræver til en start bevidst fokus. Jeg beder ofte min mentee forestille sig, at hun står på en perron og ser, at et tog kommer kørende med en udløsende tanke… en såkaldt triggertanke. F.eks. “Åh, nej, hvordan skal jeg nå det hele!”.

I starten oplever hun, at hun alligevel stiger på og kører med toget og tilmed, at hun kobler flere og flere tankevogne på: “Det går aldrig godt det her, jeg er en fiasko!” Men efterhånden lærer hun sig at stå af toget igen, så selv om destinationen er Århus, formår hun at stå af i Odense. Og med endnu mere træning lykkes det hende de fleste gange at blive stående på perronen og lade triggertanken passere.

Akkurat som med affaldssorteringen. Af og til må jeg fiske en avocado op af restaffaldet, men det meste af tiden, går det faktisk helt per automatik.

Kærligst Charlotte

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *