Rigtig mange stressramte, bliver mødt med opfordringen, at de skal passe på sig selv, men det er altså nemmere sagt end gjort, hvis du først er blevet alvorligt stresset.

For i den situation er du simpelthen ikke i stand til at tage ordentlig vare på dig selv og dine egne behov, og du kan blive fuldstændig fartblind. Som stressramt slås du ofte med en utilstrækkelighedsfølelse, og du forsøger at løse problemet ved at løbe endnu stærkere. For det må jo være dig selv, der er noget i vejen med, når din indsats ikke forslår.

Sandheden skal snarere findes i balancen mellem arbejdspres og ressourcer. På de fleste arbejdspladser er der normeringsmæssigt blevet skåret ind til benet, hvilket resulterer i, at de ansatte skal løse mange flere opgaver end tidligere. Der bliver ikke tid til restitution, den ene opgave afløser den næste, eller opgaverne ligger som en uoverskuelig bunke.

En del af løsningen findes derfor på lederniveau. De ansatte skal have hjælp til at prioritere opgaverne, sådan at det ikke bliver deres eget ansvar, at visse opgaver ikke bliver løst optimalt eller for sent. Og er du først ramt med stress, har du brug for hjælp.

Desværre er det sjældent, at der bliver grebet ind før arbejdspresset allerede har fået konsekvenser i form af stressede medarbejdere og sygemeldinger, for der er travlhed og høje krav på alle niveauer. Hvor det ideelle ville være at forebygge.

Naturligvis kan du også blive ramt af stress som selvstændig, eller når du står uden for arbejdsmarkedet. Her er det blot andre stressfaktorer, som gør sig gældende.

Hvis du selv føler dig stresset for tiden, så er her et par stressreducerende råd;

  1. Gør tydeligt opmærksom på, at opgavemængde og ressourcer ikke balancerer, og få hjælp til at prioritere det vigtigste.
  2. Hold pauser i løbet af dagen, hvor du får trukket vejret og får brugt din krop. Forebyggende set er det godt at få pulsen lidt i vejret dagligt, en rask gåtur kan gøre det.
  3. Husk på, at du er et helt menneske, så arbejdsliv og privatliv påvirker hinanden. Hvis du har ekstra travlt i en periode, så sørg for, at du får tanket op i din fritid og får luget ud i gøremål, som kan udelades.
  4. Lad være med at slå dig selv i hovedet med negative tanker. Det er naturligt, at vi som mennesker gerne vil gøre vores bedste, så at blive ramt af stress, er ikke dit personlige ansvar, og ikke et direkte resultat af en bestemt personlighedstype, så som at du er perfektionistisk eller overengageret. Der er ikke noget galt med dig, stress er udtryk for en overbelastning! Og den vigtigste behandling er RO.
  5. Din nattesøvn er utrolig vigtig, så hvis du har svært ved at falde i søvn, eller vågner flere gange om natten, så få taget hånd om det. Urolig nattesøvn kan skyldes effekten af stresshormonerne. Tænk f.eks. over, at du ikke drikker koffeinholdige drikke efter klokken 15. Og hav en blok liggende på dit sengebord, som du kan skrive på, hvis du har behov for at få tømt hovedet for tanker.
  6. Sørg for at have det sjovt, grin, se sjove film, se mennesker du har det skægt sammen med. Få en god gang massage. Det udløser glædeshormoner, som er en god modvægt til stresshormonerne.
  7. Bed om hjælp og tag imod hjælpen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *