Vi var på vej ind på Dyreskuepladsen, min datter, hendes kusine og jeg. Vi havde lovet at hjælpe til med at trække æsler. Kusinen var ikke helt tryg ved situationen, som vi nærmede os pladsen: “Hvad nu hvis jeg ikke kan styre æslet?!, Hvad nu hvis det stikker af?!, Hvad nu hvis barnet falder af?!”. Min datter svarede: “Stig nu ikke på tanketoget!”. “Hvad betyder det?”, spurgte kusinen. “Min mor er i gang med en ny uddannelse”, grinede min datter. Og så måtte jeg jo forklare.

Forestil dig, at du står på en travl togstation. På perronen kommer der mange forskellige toge kørende. Togene repræsenterer dine tanker. De fleste tanker betyder ikke det store for os, de er blot nogle af de 30-70.000 tanker, som hjernen producerer helt automatisk hver dag. A la, hvad skal jeg lave til aftensmad? Men der er også tanker, som betyder mere, såkaldte “triggertanker”, de kan være både positive og negative.

En triggertanke er din allerførste tanke i en given situation, som sætter en hel tankerække i gang. Hvis det er en gruble eller bekymringstanke, svarer det til et lokomotiv, der får koblet flere og flere tunge vogne bag sig og på den måde får svært ved at trække. Heldigvis kan vi lære at opdage vores triggertanker og tage et aktivt valg om at blive stående på perronen og lade toget køre, uden vi hopper ombord. Simpelthen at lade tanken fare uden at give den mere opmærksomhed og koble flere tunge vogne på.

Min datter havde opdaget, at kusinen var i gang med at stige på tanketoget og endda ved at koble vogne på, men i stedet lykkedes det hende at hoppe af igen. Og resultatet? 12.000 skridt som en glad æseltrækker med glade børn. Og ingen løbske æsler.

Kærligst Charlotte

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *