Forleden skrev en mentee til mig og bad mig om gode råd til en bedre nattesøvn, da hun blev forstyrret af tankemylder og hjertebanken.

Min allerførste anbefaling ved søvnforstyrrelser er altid at få en tid hos din praktiserende læge, blot for at udelukke, at der er andre årsager end stress. Når det er sagt, så er såvel tankemylder som hjertebanken nogle af de meget almindelige signaler ved stress. Stress skyldes en overbelastning, og når der pisker stresshormoner rundt i din krop kan det føles vildt skræmmende og ubehageligt. Dine tanker kører i ring, og dit hjerte banker.

Kunsten er at få stressen ud af dit system igen, og kuren er RO. Og din nattesøvn er i denne forbindelse en meget vigtig faktor. Det er derfor også min anbefaling, at du skal snakke med din læge, hvis de almindelige råd ift. søvn ikke virker, måske har du brug for midlertidig hjælp medicinsk for at få brudt den onde cirkel, så du kan komme ovenpå igen.

Råd til en bedre nattesøvn:

  • Gå i seng og stå op på samme tidspunkt hver dag, også i weekenderne, så der kommer regelmæssighed over din søvnrytme.
  • Indret dit soveværelse, så der er mørkt og uforstyrret med en temperatur, som passer dig.
  • Undgå at drikke koffeinholdige drikke som kaffe og cola efter kl. 15.
  • Se ikke nyhederne eller tankevækkende film inden sengetid.
  • Sluk generelt for mobil og computer et par timer inden sengetid, så du undgår stimuli.
  • Sørg for, at du hverken er sulten eller overmæt.
  • Hav en blok liggende ved siden af din seng, og hvis der kommer tanker, så skriv dem ned, blot ucensureret og ustruktureret. Det vigtigste er, at du får tømt hovedet, og at du ikke bruger energi på at huske noget til næste dag. Din hjerne slipper lettere tankerne, når du har skrevet dem ned.
  • Mind dig selv om, at du godt kan klare nogle dage uden optimal søvn.
  • Hør en god guidet afspændingsøvelse inden du lægger dig til at sove. Det er vigtigt, at den er guidet, så du ikke bruger energi på selv at skulle tænke. Der findes flere gode på nettet. Min foretrukne er “At leve mindfuldt” med Flora Eriksen. Der findes også mange gode cd’er, som du kan låne på biblioteket.
  • Afled dine tanker ved f.eks. at tænke glædelige begivenheder igennem systematisk. Det kan være din sidste ferie. Først så pakkede jeg kufferten…derefter så….
  • For nogle virker naturmedicin som f.eks. baldrian. Mange har også gavn af at indtage magnesium, der virker muskelafslappende. Her må du prøve dig lidt frem.

Med ønsket om en god nattesøvn.

Kærligst Charlotte

 

alexander-possingham-209285

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *